Paolo Roberto

Han hade en jätte bra föreläsning i Sundsvall när vi var på mässan om högskolor. Jag gillade verkligen föreläsningen, den handlade om honom och om att man ska tro på sig själv, att man klarar att göra det man vill bara man har den rätta drivkraften. Han berättade om sitt liv och hur han hade klarat upp saker å ting och hur allt hade blivit bra.
Men många tyckte att han skröt för mycket, men jag tycker att de har missuppfattat hela grejen då. Bara för att det har gått bra för någon i livet och han berättar om det är det vell inte att skryta? Men det är vell som vanligt, den Svenska avundsjukan, jag tycker att det är ganska konsigt att folk accepterar mer om någon berättar om hur dåligt den har det och hur dåligt den mår, men om någon berättar om hur bra den har det och hur bra den mår, ne då skryter den bara, det är en person man tycker illa om för den berättar om att den har det bra... ska det verkligen vara så? Vill vi heller att folk ska må dåligt än bra? Kan man inte vara glad för någon annas skull? Nej, tydligen inte! Jag tycker att det är fel. Jag vill hellre att folk ska få ha det bra än dåligt, vad är det att bli så himla avundsjuk på? varför bara säga att man skryter? kan någon förklara för jag förstår inte!?

Kommentarer
Postat av: Tobias Bergström

Ja, man får som lite panik när man inte vet vad det ska bli av en. :P

Det finns en mycket bra poäng i det du skriver. Det är en stor skillnad mellan att skryta och att prata gott om sig själv och berätta om att man har det, ja, bra. Nu hörde inte jag just Paulos föreläsning, så jag ska inte uttala mig om hurvida den var skrytsam eller inte, men den "Svenska avundsjukan" är något som vi alla borde jobba på. Varför inte glädjas de som har lyckats och som har det bra, även om det inte förbättrar eller gynnar ens egen situation? Så länge de inte har skapat sin framgång på någon annans bekostnad vill säga..

2008-02-21 @ 21:05:31
URL: http://tobiasbergstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0